Ονοματεπώνυμο: Δέσποινα Καρακατσάνη
Ιδιότητα: Μέλος ΔΕΠ Παν/μιου Πελοποννήσου (Καθηγήτρια)
Email επιστημονικού υπευθύνου: dkarakat@uop.gr
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2741074984
Τμήμα: Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Σχολή: Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Η Δέσποινα Καρακατσάνη σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Paris 8-Saint-Denis-Vincennes και στη Διδακτική Ιστορίας και Γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο Paris 7-Jussieu. Ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στο πεδίο των Επιστημών της Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Paris 8 Saint-Denis-Vincennes (1998). Δίδαξε στo Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης την περίοδο 1998-2000. Διορίστηκε Λέκτορας στο τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης το 2000. Από το 2004 διδάσκει στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και από το 2006 στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Διετέλεσε Πρόεδρος του τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2015-2019) και της Eυρωπαϊκής Εταιρείας Cice-Childrens’ Identity and Citizenship in Europe (2016-2018). Είναι υπεύθυνη του πιλοτικού προγράμματος εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στην παιδαγωγική Φρενέ στην Πελοπόννησο (2018-2019) και ιδρυτικό μέλος της παιδαγωγικής ομάδας ‘Σκασιαρχείο’. Υπήρξε Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Oxford Brookes University το 2010-2011. Συνεργάζεται σε ερευνητικά προγράμματα με το DARE (Demoracy and Human Rights Education in Europe), το NECE (Νetworking European Citizenship Education) και το Jean Monnet Network-CiCe-Childrens’ Identity and Citizenship in Europe.
Άρθρα και μελέτες της έχουν δημοσιευτεί σε πολλά ελληνικά και ξένα περιοδικά. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εντάσσονται η ιστορία των παιδαγωγικών θεωριών και θεσμών, η κοινωνική και πολιτική εκπαίδευση, η σχέση εκπαίδευσης και πολυπολιτισμικότητας, τα εναλλακτικά εκπαιδευτικά μοντέλα-παιδαγωγική Φρενέ, η σωφρονιστική εκπαίδευση και η ιστορία της κοινωνικής πρόνοιας για το παιδί.
Συναφείς δημοσιεύσεις (ενδεικτικές)
Karakatsani, D., Papaloi, E. (2018). School Learning Architecture for active citizenship and social justice based on organizational meaningfulness, In Palaiologou, N. & Zembylas, M., (Eds.) Human Rights and Citizenship Education: an intercultural and international perspective, Cambridge Scholars
Karakatsani D.,-Dora Katsamori (2017) “Second Chance Schools in Prisons and Education during Periods of Economic Crisis. Educator and Student Views and Perceptions”. NECE volume on Hard to Reach Learners, bpb, Germany 2016.)
Karakatsani D., Olga Ververi, “Citizenship Education in Greece”, Citizenship Project Routledge Book, 2017.
Karakatsani, D. & Katsamori, T. (2016), Citizenship learning in prison education: Student and teacher views from Greece. In “Beyond Us versus Them: Citizenship education with hard to reach learners in Europe.” M. Kakos, C. Müller-Hofstede and A. Ross (eds), pp113-133, Bonn:bpb.
Φραγκουλίδου, Π. & Καρακατσάνη, Δ. (2020). Η κοινωνική και πολιτική διαπαιδαγώγηση μέσα από τα Αναλυτικά Προγράμματα των Κοινωνικών Επιστημών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (1982-2004). Στο: (επιμ.) Δ. Καρακατσάνη-Β. Πλιόγκου, Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία-Πολιτειότητα – Ετερογένεια. Εκδόσεις Gutenberg, σελ. 264-285