Σκοπός και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος

Η είσοδος μεγάλου αριθμού οικονομικών μεταναστών και προσφύγων τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχει συντελέσει στη δημιουργία μιας πολυπολιτισμικής κοινωνικής σύνθεσης. Ως άμεσο επακόλουθο της κατάστασης αυτής όροι, όπως «ταυτότητα», «ρατσισμός», ξενοφοβία», «στερεότυπα» έρχονται στο προσκήνιο -ιδιαίτερα στον χώρο της εκπαίδευσης- και επιβάλλουν την ανάγκη για εύρεση μορφών εκπαιδευτικής πολιτικής που θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και θα δημιουργήσουν ευνοϊκές συνθήκες για την αρμονική συμβίωση και την ομαλή ένταξη των αλλοδαπών μαθητών στην ελληνική πραγματικότητα.

Σε αυτή την διαδικασία κομβικός κρίνεται ο ρόλος του σχολείου και ιδιαίτερα του εκπαιδευτικού, μέσω του οποίου οι αρχές και οι στόχοι αυτού που ονομάζεται ‘διαπολιτισμική εκπαίδευση’ θα μετουσιωθούν σε πράξη οδηγώντας τους μαθητές στο να γίνουν κριτικά σκεπτόμενοι, ενεργοί πολίτες που διαπνέονται από τις αρχές του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της κατανόησης και της αποδοχής της διαφορετικότητας.

Το πρόγραμμα στοχεύει να φέρει τους εκπαιδευόμενους σε επαφή με κρίσιμες διαστάσεις της πολυπολιτισμικότητας των σχολικών τάξεων, με τους σκοπούς και τα διακυβεύματα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής διαχείρισης της ετερογένειας στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Ειδικότερα θα εξεταστούν τα διάφορα μοντέλα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαχείριση της ετερότητας, τα εκπαιδευτικά και διδακτικά εργαλεία, οι εκπαιδευτικές δράσεις και πρακτικές στο πεδίο αυτό με έμφαση στα εναλλακτικά εργαλεία, την τέχνη και τη συνεργατική μάθηση. Θα αναλυθούν, επίσης, τα θέματα της διγλωσσίας, η παιδαγωγική των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η εκπαίδευση στη δημοκρατία, οι διαστάσεις της εκπαίδευσης προσφύγων και τα γενικότερα προβλήματα της εκπαίδευσης των ευπαθών ομάδων.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:

  • διακρίνουν τα βασικά θέματα και τα διακυβεύματα της εκπαίδευσης των ετερογενών πληθυσμών, της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και παιδαγωγικής.
  • αναγνωρίζουν τα όρια και τον τρόπο χρήσης των σύγχρονων διδακτικών εργαλείων και πρακτικών, τα θέματα της γλώσσας και της διγλωσσίας καθώς και της διαπολιτισμικής επικοινωνίας.
  • χρησιμοποιούν τις παιδαγωγικές γνώσεις και τα διδακτικά εργαλεία στη διαχείριση των ετερογενών τάξεων, στην οργάνωση της σχολικής κοινότητας και στη δημοκρατική λειτουργία της σχολικής τάξης
  • επιλύουν προβλήματα της σχολικής καθημερινότητας εντός των πολυπολιτισμικών τάξεων με άξονα τη δημοκρατία, τον πλουραλισμό και το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.